Iklan ini hebat!!!

Tuesday, October 25, 2011

Kesilapan Kerap Wanita Tentang Aurat..

Assalamualaikum...

Malam ni terasa jari jemari gemuk ni rajin nak update entry pulak...lately aku jadi rajin pulak la membaca buku...satu kejutan luar biasa betul kan....yela..menjak-menjak jadi tunangan tokey buku nih..selalu la dapat skim pinjaman buku tanpe sempadan masa..huahuahua....so ape-ape point yang best dan berguna tu rasa macam terpanggil nak share....ade peluang macam ni kenapa nak sia-sia kan..at least dapat jugak tambah-tambah ilmu pengetahuan  kan...aku jugak rase macam tak nak lokek ilmu and serba sedikit info yang aku dapat hasil dari pembacaan aku...walopon aku bukan la pembaca buku yang tegar..sekurang-kurangnye aku bace gak..hehehehe.....so...untuk malam ni...aku nak share info sikit fasal AURAT..sikit je...tak banyak.....

  1. Kesalahan pertama- AURAT itu adalah memakai tudung sahaja
  2. Kesalahan kedua - Bertudung tapi berkemeja T lengan pendek
  3. Kesalahan ketiga - Bertudung tetapi baju kurung / kebarungnya terbelah kainnya
  4. Kesalahan keempat - Bertudung, tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah menggoda..
  5. Kesalahan kelima- Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya
  6. Kesalahan keenam - Bertudung tapi hanya ke pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasar raya dan sebagainya.
  7. Kesalahan ketujuh - Bertudung tetapi tudung diselempang ke belakang leher maka terdedahlah bahagian dada dari tertutup..
  8. Kesalahan kelapan - Bertudung tapi tudung nya sangat nipis, sehingga boleh dilihat sanggulnya.leher, tengkuk dan dadanya.
Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat itu adalah tutup rambut sahaja...

"..Hendaklah mereka itu melabuhkan tudungnya sehingga ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir....."..(An-Nur:31)

Sebenarnya tak susah sangat pon nak faham konsep pakai tudung yang proper dan cara tutup aurat ni..as long as kita betul-betul ikut hukum syara' yang ditetapkan....dulu-dulu aku pon kurang kesedaran bab ni..tapi lama-lama terfikir...sampai bila kan...nak tayang kat sapa pon...aku pakai tudung..tapi tak sempurna..tak ikut ape yang dah di tetapkan....so,kesedaran lama-lama datang sendiri....insyaAllah...kalau kite banyak baca buku-buku agama ni.lama-lame akan timbul sendiri kesedaran tu..

Setiap  entry aku adelah serba sedikit info yang aku rasa perlu untuk di share dengan kawan-kawan...walaupun aku pon belum perfect lagi..tapi aku sekadar nak berpesan dan saling mengingati sesama kawan-kawan..tak lebih dari tu....sesungguhnya..yang baik itu datang nya dari Allah dan yang buruk itu datangnye dari aku sendiri...

~~SHARING IS CARING~~
ni contoh menutup aurat yang proper..

Sekian..bubbye...

Ihsan info : Untukkmu Wanita
Semenanjung : RM 21.00
Sabah / Sarawak : RM 23.00

No comments:

Post a Comment

Komen membina