Iklan ini hebat!!!

Monday, October 3, 2011

Informasi : Aurat

Assalamualaikum....

Rasa macam hari ni nak share sikit-sikit info yang aku baca dari internet dan jugak buku-buku time aku tolong si buncit kesayangan aku jage event nye..hehehe..harap-harap ape yang ber manfaat tu boleh lah kite ambil bersama sebagai ilmu pengetahuan..dan ape yang kurang or tersalah tu harap maaf la ye...sile betul kan saya...sama-sama la kite tegur-menegur untuk kebaikan bersama...

Selama ni aku ni jenis seorang yang agak tak berapa menjaga bab-bab tutup aurat ni..pakai tudung tapi lengan pendek,tudung nipis,tak tutup dada...bukan la aku ni nak bermegah-megah ke apa nak ajar orang ke ape...dan bukan pulak aku  nak membukak pekung di dada kate aku ni dulu bukak-bukak aurat sesuka hati ke apa..tak pon..just nak share ape yang aku rasa perbuatan aku dulu tu tak betul..and aku sedar ape aku buat tu tak betul pon..tapi macam takde inisiatif pon nak betul kan....kalo nak dihujahkan bab-bab aurat memang panjang gile aku rase...aku takde nak hujah ape-ape pon..cukup sekadar nak share ape yang aku rase perlu aku buat sebagai muslimah moden mase kini..wakakaka...moden la sangat...seriously..aku bukan la jenis gegurl yang anggun menawan yang pakai tudung trend-trend sekarang lilit selendang..takde pon..aku lagi senang and selesa pakai tudung bawal aku..pin je ke bawah..tak pon pakai tudung si Ekin Mawi tu..lagi senang..bukan apa kan..aku mmg jenis simple je...yang pakai tudung bawal ni pun kdg-kdg aku dah runsing ini kan plak nak lilit-lilit..ooppsss..jgn terasa pulak yaa...ini pendapat aku...laen org laen selera nye...hehehe..ikut mana kite selesa jela..yang penting tutup aurat proper and jgn ingat nak bergaya-gaya tapi tak ikut sunnah pun....boleh bergaya-gaya dengan tudung lilit-lilit tp kena la menepati syarat bertudung dalam Islam..betul tak?...sape kate betul kau memang bijak...

Ok..back to the main topic...basic je ni aku nak bagitau..and for sure..muslimah-muslimah kat luar sana confirm la tau kan aurat perempuan ni dari had mane ke mane dan dgn sape perlu kite jaga aurat...OK..sile bace dibawah ini..

Firman Allah SWT dalam surah Al-Nur ayat 31 maksudnya ialah:

"Katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain tudungnya ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung".

Secara basicnya...aurat yang perlu kite jage adelah seperti berikut :


1. Aurat lelaki dengan lelaki dan lelaki dengan perempuan yang ajnabi ialah antara pusat dan lutut. Sebaik-baiknya hendaklah menutup anggota tubuh badan supaya nampak lebih sopan.


2. Aurat perempuan dengan perempuan Islam ialah antara pusat dan lutut manakala aurat perempuan dengan perempuan yang bukan Islam adalah seperti aurat perempuan dengan lelaki yang ajnabi (lelaki yang boleh dikahwini) ialah seluruh tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan

Ok..then sekarang kite amek tau pulak sape je yang boleh tengok aurat kite :

  1. suami
  2. ayah 
  3. ayah suami mereka, atau (pak mentua la ni)
  4. putera-putera mereka, atau (anak-anak lelaki kandung)
  5. putera-putera suami mereka, atau (anak-anak tiri lelaki)
  6. saudara-saudara mereka, atau (abang dan adik lelaki)
  7. putera-putera (anak-anak saudara lelaki)
  8. saudara perempuan mereka, (kakak dan adik perempuan)
  9. atau wanita-wanita Islam, 
  10. atau budak-budak yang mereka miliki, 
  11. atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) 
  12. atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita
Dan kite jugak kena jaga aurat bile dengan sepupu-sepupu lelaki kite sebab mereka tu bukan mahram kite..so no excuse la bile balik kampung ko nak bukak-bukak tudung sesuke hati dah sebab ko dah tau kan..ekekekeke...samela jugak kalo adik ipar lelaki ke,abang ipar ke...daanngggg!!!!!!!!!!!!.....dush dush tumbuk perut sendiri pelan-pelan..hehehehe...



Tengok-tengok la gambar di atas...mane perlu dibetulkan,betulkan la sekarang..hehehe

  • Memakai tudung melepasi paras dada..
  • Memakai baju lengan panjang
  • Memakai baju yang tidak ketat dan labuh melepasi paras punggung
  • Memakai seluar/skirt yang yang labuh dan longgar
  • Memakai SARUNG KAKI...
Ini jelah aku nak share untuk arini...sekadar renungan bersama....

Sekian,bubbye...

No comments:

Post a Comment

Komen membina