Iklan ini hebat!!!

Friday, September 23, 2011

Sambal Belimbing Hitam feveret ku.......................

Assalamualaikummmmm


Pagi ini hati agak gumbira sebab...Ade orang kirim Sambal Belimbing Hitam feveret aku...hahahaha...Senang betul la nak happy kan aku ni...Bagi jela ape-ape mende yang memang aku suke,kompem aku gumbira...

Sambal belimbing hitam ni memang dah jadik feveret aku sejak beberapa bulan yang lepas...
Mase tu aku ade kat kampung atok tunang aku sempena majlis bertunang adik ipar aku...
Malam tu adik ipar aku @ kak lang name manjenye masak pulak sambal belimbing ni..
Then mase aku 1st time tengok rupe paras sambal ni takde la rase tergoda sangat...
Sekali aku rase,,,,makkk aiiihhhh.....menjilat jari kauuu...
Maybe sebab aku 1st time makan kan so aku rase aku paling macam batak makan sambal tu...
Then esok pagi nye...Wan masak pulak jemput kosong..dan dalam hati aku terpikir..

"sedap gak kalo dapat makan cicah sambal belimbing"

Lalu dengan pantasnye aku gi selongkar dalam fridge...kehkehkehkeh...
And for sure aku habiskan sambal yang memang tinggal sikit tu...tanpe memikirkan kesannye....
Rupe-rupenya baru aku tahu,sambal belimbing tu Atok punye...huuuaaaaaaaaaa...
Aku dah abiskan Atok punye sambal..berani kau milah habiskan makanan Atok??!!!
Tak sengaja...sorry Atokkk.....


Tahap craving aku kepada Sambal Belimbing tu bukan calang-calang..

Sampai sanggup balik kampung gi petik belakang rumah..then mak aku pon dok gi mintak dari member dia..then siap abah aku gi beli kat pasar...
Belimbing tu aku pass pada my beloved sister in law sebab kawan dia yang akan buatkan belimbing tu...tugas aku hanye mencari belimbing aje...

Then untuk kali ni adelah yang ke-3 aku dapat makan...kalo nak tahu, 2nd time makan aritu pon aku gak habiskan sambal tu...wakakakakaakaka....

Untuk bakal adik ipar  aku yang memang geng aku kalo bergosip and nyembang ni...thank u so so much sebab tak pernah lupe kan akak mu ini setiap kali kamu masak sambal belimbing hitam ni...i really really appreciate it!!!!!

So,di bawah adelah illustrasi sambal belimbing ihsan dari Google image..
Yang real punye selalu tak dan nak amek gambornye

Ouuchhhh~~~yummylicious...
So,cara masak nye pon senang gak...tak complicated mane pon..boleh makan cicah ngan roti,ngan jemput kosong,buat lauk, ratah-ratah pon boleh juge...

Bahan-bahan (untuk masak 1 kuali sederhana besar):
  1. Belimbing Hitam (kalo nak stok gi Raub)
  2. Cili Api (ikut sukati kalo nak pedas taruk ar banyak-banyak)
  3. Bawang dalam 15-20 biji kot ( bawang kecik-kecik)
  4. Bawang putih gune la selabu (kalo nak kurang kan pon boleh )
  5. Ikan bilis nak banyak-banyak..
  6. Garam secukup perasaan....
Cara masak :
  1. Tumbuk cili api, bawang merah n bawang putih (asingkan)
  2. Tumbuk pulak ikan bilis,,kalo malas blend je tapi jangan hancusss sangat..kang tak sedap (asingkan jugak)
  3. Tumbuk plak belimbing hitam tu..
  4. Panaskan minyak,tumis bahan tumis tu,garam, dah naek bau dan garing masukkan pulak ikan bilis pastu baru gaul-gaul jap baru masukkan belimbing hitam.
  5. Siap la SAMBAL BELIMBING HITAM
Senang kan??hehehehe..Selamat Mencuba....................

Sekian ,Bubbye....

No comments:

Post a Comment

Komen membina