Iklan ini hebat!!!

Tuesday, September 20, 2011

Makan gaji @ bisnes???

Assalamualaikum...

Baru aku perasan yang hidup aku dikelilingi dengan insan-insan yang suke berbisnes sendiri dari makan gaji...huhu..dulu aku macam tak rasa seronoknye berbisnes sendiri nie..yela..bukti depan mata dah ade kan...tengok macam bermula nya hidup abang ipar aku (pemegang Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang,UIAM) sebagai seorang businessman...macam-macam aku nampak susah senang beliau..and aku sangat respect cara dia handle life dia..

Aku selalu gak ada sesi-sesi kaunseling ngan beliau...pernah dia cakap dia takkan sesekali kerja jadi lawyer...kalau ye pon terpakse pilih kerja tu,lawyer adelah yang terakhir dia pilih...pelik gak aku..belajar bertahun-tahun kat UIA tu tapi last-last dia nak business jugak...so...masa tu aku tak nampak lagi la point yang dia cuba sampaikan..and aku tak nampak pon keseronokkannye berbisnes tu...siap pikir dalam hati susahnye la hidup nak mulakan bisnes nie..

Then sekarang, bakal husband aku dan keluarganye pon menjalankan business..business apakah??...family tunang aku sekarang buat business menjual buku...diorang menjalankan business dari even ke event di Universiti dan sekolah-sekolah...nama company beliau adelah AMQ Enterprise..insyaAllah dalam masa terdekat ni mereka akan bukak kedai buku and office untuk dijadikan tempat beroperasinya company tu nanti...actually AMQ tu aku tak sure ape maksudnye..kehkehkeh...

Banyak kali jugak aku tengok and ikut tunang aku berniaga..1st time ikut...aku mengaku selama 2 hari tu aku sangat-sangat penat...aku tak berapa mahir lagi nak layan-layan customer...memang nak berbisnes ni perasaan malu tu kena buang jauh-jauh la...kalo tak memang kedai ko bancrupt sebab customer tak nak masuk sebab kite tak reti entertain diorang...mulut kena manis..muka apetah lagi..kene senyum jer selalu tengok customer...mujur la tunang aku ni jenih mulut manih and muka pon not bad cute..kehkehkeh...so ade la attractionnye di situ...tapi kadang kalo tokey hensem sangat pon awek2 segan nak bertanya and membeli...huhu..dan honestly...banyak perkara pasal business ni aku belajara dari abg ipar aku sendiri..pendek kata dia yang banyak train aku...credit to my abg ipar sebab banyak ajar-ajar aku ilmu business nie...kekekeke

Lepas-lepas tu memang banyak kali la aku join tunang and family nye berniaga...ikut beliau loading barang..tolong kemas-kemas buku..pernah gak berjaya melaku kan buku-buku beliau..kehkehkeh....ape yang aku nampak..kerja-kerja yang tunang aku buat ni memang tak senang...hehehe..mane ade kerja senang dalam dunia ni petik jari je dapat duit..laen la ko boss MLM...kerah la tenaga orang bawahan ko buat kerja then ko goyang kaki je tapi ko yang kaya raya...ehhh...appadaaaa dok cakap pasal MLM ni..tula dok selalu sangat baca blog Aidid..hahaahhaa...tak kisah la macam-macam mana pon ko kerja...janji pendapatan ko tu HALAL dan juga dari sumber yang HALAL...

Dan InsyaAllah lepas kahwin nanti aku akan kerja la pulak dengan bakal hubby aku ni..kuikuikui...macam nak ikut jejak langkah my future MIL la ni....dari kerja makan gaji je sanggup berenti sebab nak buat business...hehehe..InsyaAllah..aku tau business family in law aku ni akan pergi jauh lagi dan akan lebih berkembang tak lama lagi....dalam hadis Nabi sendiri ada mengatakan perniagaan adalah sumber rezeki terbaik...9/10 sumber rezeki adalah dari berniaga dan selebihnya pulak dari sumber pencarian yang lain...yang penting kene usaha...

Dan sekarang baru aku nampak ape yang abang ipar aku cuba sampaikan kat aku dulu..:-)..think out of the box!!!!...dan doa aku untuk orang-orang tersayang semoga korang akan berjaya....penilaian ALLAH lagi bermakna dari penilaian mata manusia..ALLAH ada yang terbaik untuk kita...Wassalam~~

Sekian,Bubbye...

No comments:

Post a Comment

Komen membina