Iklan ini hebat!!!

Wednesday, September 14, 2011

Pandai bawa diri..pandai ambil hati

Assalamualaikum...

Hollaaaaa everyone....lame benor rasenye tak update blog suram ni...huuu~~takpela suram pon suram..janji aku gembira meng"update" blog aku ni...hehehe...

Beraya di kampung pada hari raya aritu..macam-macam benda aku belajar and nampak....bukan masa raya ni jerla..actually aku and adik beradik aku kinda closed with our Emak..so emak aku ni memang seorang yang petah berbicara..hehe..senang cerita..beliau sangat suka la berceramah..tapi ape-ape yang beliau ceramahkan tu even kadang-kadang sakit telingo kami adik-beradik mendengornya tapi memang banyak yang kena kami aplikasikan dalam hidup kami and sangat berguna lah ape-ape je mak ajar tu(dah kate mak,takkan nak ajar mende tak berguna pulak ye)...hehe....and so far....baaaaaaaaaaaannyakkk sangat mak aku ni ajar aku tentang kehidupan sebagai seorang PEREMPUAN...since memang aku ade 9 beradik and perempuan pon ader 6 orang..memang aku salute ar mak aku ni..die memang seorang yang berjiwa kental dalam mendidik peribadi kami sebagai anak  perempuan yang solehah dan muslimah sejati....InsyaAllah....(nak tak nak kitorang ke arah tu jer)

Bercakap soal "pandai bawak diri"...mak aku selalu sound aku..kalau pergi rumah orang..pandai-pandai la bawak diri...jangan jadi pemalas...dah kata kat umah orang kan....tak kesah la kite gi umah mak sedara ke,umah member ke..untuk yang belum berkahwin..ade bagusnya kalau kite ni rajin tunjuk diri kat dapur..yela mane tau..kot-kot mak kawan kite berkenan nak jadikan kite menantu ke kan...huhu...tu tak kesah la..ni untuk yang dah berkahwin pulak..ape kes???balik rumah mak mertua..dok selamber-selamber jer malas-malas..time makan pandai lak kau turun nak mencekik kan...pikir-pikir la sikit...dah jadi menantu kan...kadang sedara mara especially makcik-makcik ni memandang perlakuan kite...even masa tu belum kene tegur..tapi belakang-belakang kite tak tahu...kot yang kena perli nanti..mak mertua kite gak kan...

Aku bukan bercakap kosong..aku faham sebab mak aku ader anak menantu...so mak aku tak suka sangat kalau menantu nye pemalas....kalau lepas makan tu nampak pinggan mangkuk berlonggok kat sink,ape salahnya di basuh sikit-sikit...buat kan mak abah mertua tu air untuk minum petang ke...bukan setakat anak menantu je..kalau kitorang yang anak-anak perempuan ni  pon boleh berlaku pendarahan otak kene ceramah bab-bab macam ni...kalau jadi menantu mak aku lagi la agaknye..terus tak mau balik kampung..kekeke...tapi untuk yang pandai ambil hati,confirm la mak menrtua sayang...kalau kate memang kau betoi-betoi pemaleh kan...cube la care lain..macam-macam care lagi leh amek hati mak mertua ni...jangan la time orang masak kat dapur tu kau dok terperuk lagi kat bilik..tak pukul 11a.m tak reti nak turun....dah siap breakfast/lunch pandai lak ko turun..kadang-kadang mak tu tak sampai hati pulak tak nak panggil,panggil jugak la makan sesama..tak rasa bersalah ker???tengok family mentua,ipar duai dah dok kat meja makan,kau pulak macam tak tau malu join sekaki???kalau aku..rasa nak makan bawah meja je...selalunye situasi macam ni si pelaku tak rase apa-ape,kite yang mandang ni la yang kadang rase kesian,malu untuk dia..iisshh23x...

Itulah pointnye yang aku nak sampaikan...menda-menda macam ni jangan anggap remeh....lagi-lagi kite orang perempuan....orang sentiasa memerhati tingkah laku kite...kau jadi pemalas pon tak gune...tak kesahla kan terpaksa berlakon rajin ke ape..buat jela as long as boleh menggembirekan hati mak mertua kite tu.....(bercakap bagi pihak emak aku ye)..selalu yang concern bab-bab macam ni aku and kakak aku Linda...kitorang adelah kakak ipar yang garang OKAY..so beware la sape-sape bakal jadi adik ipar kitorang ni...rase nye semua mak-mak mentua dalam dunia nie suka sangat ada menantu rajin..pandai masak..pulak tu lawa kan...lagi la bangga kot.....mak aku akan bakal ada menantu perempuan 3 orang jer...menantu lelaki ni selalu orang tak kesah sangat..selalu jadi aim,menantu perempuan...hehehe...

Entry ni bukan nak mengenakan sesiapa ke ape..anggap jela macam teguran ke nasihat ke kan...tapi kalau dah terasa nak wat macam mane..maknenye memang kau buat la menda macam tu kan..so far, aku cuba untuk aplikasi kan ape yang mak aku ajar kat aku...bab-bab agama dan hubungan dengan Allah, insyaAllah aku cuba untuk perbaiki lagi...bab-bab dengan hubungan sesama manusia ni memang kene perbaiki dari semasa ke semasa...bukan nak kata diri ini perfect..tapi semua pon cuba nak jadi yang terbaik untuk diri sendiri dan orang sekeliling...aku takdela nak terasa sangat ngan entry aku ni sebab aku bukanlah menantu kepada sesiapa lagi...hehe..cuma aku dah ade bakal keluarga mertua..and tu la yang aku cube untuk jaga sampai bile-bile...bukan nak membodek ke ape...tapi aku yakin dengan diri aku sendiri..ape kekurangan kena belajar untuk atasi....kalau ada yang menegur,ambil je...POSITIF...takyah nak bajet diri sendiri bagus sangat tak mau terima pendapat and nasihat orang laen...ape yang penting semua ni aku tujukan khas buat adik-adik tersayang Siti Norhayati, Farah Hannani dan Yasmin...untuk adik-adik lelaki lak....pandai-pandai la korang nasehat bini korang nanti ehhh..nak kena jeling jeluat ngan mak mentua and kakak ipar buat la perangai pemalas tu...hehehehe...


Sekian,Bubbye...

No comments:

Post a Comment

Komen membina